"ආරක්ෂිත හිස් වැසුමි සමිබන්ධ නීතිය 1991 ජනවාරි 11 වන දින අංක 644 / 26 දරණ අති විශේෂ ගැසටි පත්රයේ රෙගූලාසි වල සදහන්ව ඇති අතර එම රෙගූලාසි 1981 අංක 21 දරණ මෝටර් වාහන පනතේ 158 (2) හා 237 වගන්තිය යටතේ ප්රවාහන විෂය භාර අමාත්යවරයා විසින් සාදා ඇත.
එම නියෝග මෙසේය.
01. අනුමත කරන ලද ආරක්ෂිත හිස් වැස්මක් නිකට වටා සුරක්ෂිත පරිදි නිකට පටියකින් සවි කිරිම මගින් පදවන්නාට සහ පසුපස ආසනයේ යන්නාට හිසට වැදෙන පහරකින් ප්රධාන වශයෙන්ම ආරක්ෂාව සලසන්නාවුද පැළද සිටින තැනැත්තාව පහසුවෙන් හඳුනා ගත හැකි වන සේ මුහුණ ප්රදේශයේ විවෘතව පවත්නාවුද හිසෙහි පළඳින උපකරණ විශේෂයක් විය යුතූය.
02. ආරක්ෂිත හිස්වැස්ම පැළදි විට එහි කිසිම කොටසක් දිගූවක් හෝ සමිබන්ධිතයක් මගින් ඇහිබැම සහ නිකට අතර මුහුණෙහි කිසිදු කොටසක් අපහැදිලි වන "සැඟවෙන හෝ විකෘති වන ආකාරයේ වර්ගයක ආරක්ෂිත හිස් වැසුමි නොවිය යුතූය.
03.ආරක්ෂිත හිස්වැස්ම යන්නෙන් ප්රමාණවත් අවට පෙනිම වැළැක්විමක් නොමැතිව හිස් වැස්ම පැළඳ සිටින්නාගේ හිසෙහි මුලික තලය ඉහළින් පිහිටි කොටසට වැදෙන පහරකින් ආරක්ෂා කිරිම. මුලික වශයෙන් අරමුණු කරගත් ශිර්ෂ පළඳනාවක් අදහස් වේ.
04. ආරක්ෂක මුවාව (වයිසරය) මද පැහයෙන් වර්ණවත් කර හෝ කිසියම් වර්ණවත් ද්රව්යකින් තනා හෝ නොතිබිය යුතූය.
ඉහත සදහන් රෙගූලාසි වලට පටහැනිව පාවිච්චි කරනු ලබන හිස්වැසුම් නිසා අනතූරු වලින් මිය යන හා තුවාල ලබන පිරිස වැඩි වි ඇති අතරම අඳුරු වයිසරය සහිත හිස්වැසුමි භාවිතා කිරිමෙන් අනන්යතාවය තහවුරු නොවන පරිදි අපරාධකරුවන් පළාගිය අවස්ථාද වාර්තා වි ඇත. "
ඇත්තෙන්ම මෙය සාධාරණ නීතියක්ද ? සමාජයේ අති සුළුතරයක් කරන්නා වූ අපරාධ හේතුවෙන් අතිමහත් වූ යතුරුපැදි ධාවකයන් වෙත අසාධාරණ ලෙස බලපාන නීතියක් බව බැලූ බැල්මටම පෙනී යනු ඇත. ඇත්තෙන්ම ත්රස්තවාදය පැවති කාලයේදී නම් මෙම නීතිය සාධාරණ යැයි කිවිය හැක. එහෙත් යුදමය ජයග්රහණය පිළිබඳවම නිතර මෙම ආණ්ඩුව වමාරණ කලෙක මෙවන් නීතින් නැවතත් කරලියට ගෙන ඒම අනුවණ ක්රියාවක් බව මොනවට පසක් වනු ඇත. පසුගිය සමයේ සිදු වූ අනතුරු අතරින් යතුරු පැදි අනතුරු වල සංඛ්යාත්මක වර්ධනයක් සිදුවී ඇති බව වාර්තා අනුව පෙනී යයි. කෙසේ වෙතත් මෙය ෆොන්ටෙරා ආයතනයේ ඩී.සී.ඩී වැනිම තවත් දේශපාලනමය හා ව්යාපාරිකමය වශයෙන් වාසි තකා කෙරෙන යමක් බව මාගේ සිත පවසයි. කෙසේ වෙතත් මෙය මහජනයාට එදිරිව ගත් නීතියක් බවත් පොලිසියේ අකාර්යක්ෂමතාවය ඉස්මතුවීම වැලැක්වීමට ගන්නා වූ උත්සාහයක් බවත් පෙනී යයි. පොලිසියේ කාර්යය අපරාධ නැවැත්වීම මිස අනතුරු වලින් මිය යන සංඛ්යාව වැඩිකිරීම නොවේ. මෙය හිසේ රුදාවට කොට්ටය මාරු කිරීමක්මය.
එම නියෝග මෙසේය.
01. අනුමත කරන ලද ආරක්ෂිත හිස් වැස්මක් නිකට වටා සුරක්ෂිත පරිදි නිකට පටියකින් සවි කිරිම මගින් පදවන්නාට සහ පසුපස ආසනයේ යන්නාට හිසට වැදෙන පහරකින් ප්රධාන වශයෙන්ම ආරක්ෂාව සලසන්නාවුද පැළද සිටින තැනැත්තාව පහසුවෙන් හඳුනා ගත හැකි වන සේ මුහුණ ප්රදේශයේ විවෘතව පවත්නාවුද හිසෙහි පළඳින උපකරණ විශේෂයක් විය යුතූය.
02. ආරක්ෂිත හිස්වැස්ම පැළදි විට එහි කිසිම කොටසක් දිගූවක් හෝ සමිබන්ධිතයක් මගින් ඇහිබැම සහ නිකට අතර මුහුණෙහි කිසිදු කොටසක් අපහැදිලි වන "සැඟවෙන හෝ විකෘති වන ආකාරයේ වර්ගයක ආරක්ෂිත හිස් වැසුමි නොවිය යුතූය.
03.ආරක්ෂිත හිස්වැස්ම යන්නෙන් ප්රමාණවත් අවට පෙනිම වැළැක්විමක් නොමැතිව හිස් වැස්ම පැළඳ සිටින්නාගේ හිසෙහි මුලික තලය ඉහළින් පිහිටි කොටසට වැදෙන පහරකින් ආරක්ෂා කිරිම. මුලික වශයෙන් අරමුණු කරගත් ශිර්ෂ පළඳනාවක් අදහස් වේ.
04. ආරක්ෂක මුවාව (වයිසරය) මද පැහයෙන් වර්ණවත් කර හෝ කිසියම් වර්ණවත් ද්රව්යකින් තනා හෝ නොතිබිය යුතූය.
ඉහත සදහන් රෙගූලාසි වලට පටහැනිව පාවිච්චි කරනු ලබන හිස්වැසුම් නිසා අනතූරු වලින් මිය යන හා තුවාල ලබන පිරිස වැඩි වි ඇති අතරම අඳුරු වයිසරය සහිත හිස්වැසුමි භාවිතා කිරිමෙන් අනන්යතාවය තහවුරු නොවන පරිදි අපරාධකරුවන් පළාගිය අවස්ථාද වාර්තා වි ඇත. "
ඇත්තෙන්ම මෙය සාධාරණ නීතියක්ද ? සමාජයේ අති සුළුතරයක් කරන්නා වූ අපරාධ හේතුවෙන් අතිමහත් වූ යතුරුපැදි ධාවකයන් වෙත අසාධාරණ ලෙස බලපාන නීතියක් බව බැලූ බැල්මටම පෙනී යනු ඇත. ඇත්තෙන්ම ත්රස්තවාදය පැවති කාලයේදී නම් මෙම නීතිය සාධාරණ යැයි කිවිය හැක. එහෙත් යුදමය ජයග්රහණය පිළිබඳවම නිතර මෙම ආණ්ඩුව වමාරණ කලෙක මෙවන් නීතින් නැවතත් කරලියට ගෙන ඒම අනුවණ ක්රියාවක් බව මොනවට පසක් වනු ඇත. පසුගිය සමයේ සිදු වූ අනතුරු අතරින් යතුරු පැදි අනතුරු වල සංඛ්යාත්මක වර්ධනයක් සිදුවී ඇති බව වාර්තා අනුව පෙනී යයි. කෙසේ වෙතත් මෙය ෆොන්ටෙරා ආයතනයේ ඩී.සී.ඩී වැනිම තවත් දේශපාලනමය හා ව්යාපාරිකමය වශයෙන් වාසි තකා කෙරෙන යමක් බව මාගේ සිත පවසයි. කෙසේ වෙතත් මෙය මහජනයාට එදිරිව ගත් නීතියක් බවත් පොලිසියේ අකාර්යක්ෂමතාවය ඉස්මතුවීම වැලැක්වීමට ගන්නා වූ උත්සාහයක් බවත් පෙනී යයි. පොලිසියේ කාර්යය අපරාධ නැවැත්වීම මිස අනතුරු වලින් මිය යන සංඛ්යාව වැඩිකිරීම නොවේ. මෙය හිසේ රුදාවට කොට්ටය මාරු කිරීමක්මය.
No comments:
Post a Comment